
70 av de nyeste aktive og passive sikkerhetssystemene er installert om bord på den nye Jeep® Compass 4xe Plug-In Hybriden. Kupeen beskytter deg og passasjerene dine, mens systemene hjelper deg under reisen og beskytter alle om bord mot alle uventede hindringer eller vanskeligheter som kan skje på veien.
Takket være sikkerhetssystemene om bord i den nye Jeep® Compass 4xe Plug-In Hybrid har du den beste teknologien og støtten klar når du trenger det, som f.eks. overvåking av hastighet eller avstand til andre kjøretøy, uansett forhold.
Dette systemet lar føreren sette og opprettholde en marsjfart og samtidig opprettholde en trygg avstand til kjøretøyet foran. Systemet kan aktivere automatisk bremsing i nødstilfeller, uten inngrep fra sjåføren.
Ryggekameraet Park View® gir perfekt synlighet mens du rygger og kan hjelpe sjåføren ved å foreslå retningen på kjøretøyet med dynamiske linjer og hørbare advarsler.
Den nye Jeep® Compass 4xe Plug-In Hybriden leverer det høyeste sikkerhetsnivået uten kompromisser. De avanserte sikkerhets- og beskyttelsessystemene lar deg virkelig nyte kjøretøyet hver gang du setter deg bak rattet.
Selv parkering blir enkelt og trygt, takket være sikkerhets- og assistansesystemer om bord i den nye Jeep® Compass 4xe Plug-In Hybrid.
Selv de vanskeligste parkeringssituasjonene er nå bare barnemat. Takket være Park Sense-systemet som benytter fire sensorer bygd inn bak på kjøretøyet, mottar sjåføren hørbare advarsler når det kommer for nær andre kjøretøy eller gjenstander. Frontsensorene er også tilgjengelige som i tilleggsutstyr i parkeringspakken Park Pack.
Dette systemet hjelper føreren i situasjoner der sikt bakover er redusert, som når man kjører ut av parkeringsplasser. Systemet aktiveres automatisk når bilen settes i revers, og advarer føreren gjennom hørbare advarsler og ikoner på sidespeilene for å unngå eventuelle sammenstøt med kjøretøy eller folk i nærheten. Dette systemet integreres perfekt med parallell og vinkelrett parkeringsassistanse som finner de riktige manøvrene avhengig av parkeringsplassen.
•Forbrenningsmotor (ICE): En forbrenningsmotor (Internal Combustion Engine, ICE) er den tradisjonelle
motoren som drives av termisk energi (bensin, diesel o.l.) der forbrenning av drivstoff aktiveres gjennom et oksidasjonsmiddel (vanligvis luft) inne i et forbrenningskammer som er en integrert del av væskens bevegelseskrets.
•Mild hybrid (MHEV): Kombinasjon av forbrenningsmotor og elektrisk motor. Batteriet lades av forbrenningsmotoren og av regenerativ bremsing. Det er ikke mulig å kjøre i fullelektrisk modus.
•Hybrid-elektrisk (HEV): Kombinasjon av forbrenningsmotor og elektrisk motor. Batteriet lades av forbrenningsmotoren og av regenerativ bremsing. Batteriets ytelse gjør det mulig å ta korte turer i fullelektrisk modus.
•LADBAR HYBRID: Kombinasjon av forbrenningsmotor og elektrisk motor. Batteriet lades også fra en ekstern kilde (ladeuttak) og gjennom regenerativ bremsing. Batteriets ytelse gjør det mulig å ta lange turer i fullelektrisk modus.
•Batterielektrisk bil (BEV): Trekkraften kommer kun fra en elektrisk motor. Fremdriften er elektrisk, og ladingen skjer kun fra en ekstern kilde og gjennom regenerativ bremsing.
•Elbiler med utvidet rekkevidde (REEV): Har en liten bensindrevet generator som lader opp batteriet og gir større rekkevidde når batterinivået er lavt.
En ladbar hybrid er en av de beste løsningene for å utnytte fordelene ved å bruke en forbrenningsmotor (ICE) og en elektrisk motor sammen. Og blant de ulike hybridløsningene er det ladbare hybrider som garanterer en optimal balanse mellom elektrisk rekkevidde, ladetid, drivstofføkonomi, kjøreegenskaper og ytelse.
En ladbar hybridbil gir deg mange av fordelene ved elektriske kjøretøyer, f.eks. lavere driftskostnader, stille kjøring og null utslipp når ren elektrisk kjøring brukes, mens en konvensjonell forbrenningsmotor også gir deg fleksibilitet slik at du kan ta lengre turer uten nødvendigvis å lade batteriet fra en ekstern kilde. Kombinasjonen av forbrenningsmotoren og den elektriske motoren kan også gjøre det mulig for kjøretøyet å gi et høyere dreiemoment og ytelsesnivå enn konvensjonelle motorer med høyere slagvolum. Jeep® 4xe er en avansert løsning som vil øke ytelsen og kjørekomforten, og samtidig gi reduksjoner i driftskostnadene samt lavere utslipp enn kjøretøyer med forbrenningsmotor.
Jeep® Renegade og Compass 4xe er elektriske ladbare hybridbiler med firehjulstrekk. De er utstyrt med en bensinmotor som driver forhjulene og en elektrisk motor som driver bakhjulene, hvilket gir den bedre offroadegenskaper. De to motorene arbeider sammen og bilen styrer dem automatisk. Den elektriske motoren drives av et batteri på 11,4 kW, som lades opp under kjøring ved hjelp av regenerativ bremsing og kan lades eksternt fra strømnettet. Med batteriet kan bilen fungere som et helelektrisk kjøretøy i opptil 50 km når batteriet er fullt oppladet. Hvis det er lite strøm igjen på batteriet, kobles bensinmotoren automatisk inn for å lade batteriet opp igjen under kjøringen, og sikrer på denne måten at 4xe-driften er tilgjengelig hele tiden.
Med Jeep® 4xe-modellene kan kunden kjøre i flere moduser: elektrisk, hybrid samt «e-Save»-modus, som opprettholder ladenivået på batteriet. Nye e-funksjoner vil være tilgjengelige, f.eks. øko-coaching, regenerativ bremsing og forhåndsinnstillbart klimaanlegg i kupéen (som kan aktiveres via mobiltelefon eller med det egne tidsuret på kjøretøyets infotainment-skjerm). I tillegg vil 4xe-modellene utstyres med spesielle funksjoner som f.eks. en egen instrumentgruppe, en egen seksjon på den 8,4 tommers infotainment-skjermen og en ny «Selec-Terrain®»-modus: Sport, som øker kjøretøyets ytelse ved å øke gassresponsen og ved å forbedre styringsresponsen.
Ja, de nye Jeep® 4xe-modellene har de beste egenskapene av alle Jeeps® ladbare hybrid-SUV’er med firehjulstrekk på markedet. Elektrifiseringen vil øke deres legendariske yteevne ytterligere takket være det økte dreiemomentet den elektriske motoren gir, muligheten til å justere det ekstremt presist i startfasene og ved kjøring på de mest krevende terrengløypene, der krabbegir med et lavt turtall er nødvendig.
De nye Jeep 4xe-modellene har tilkoblingssystemer med den nyeste teknologien. Jeep Renegade og Compass 4xe vil for eksempel ha Uconnect™-tjenester* som standard, og vil gi kunden innovative tjenester innenfor beskyttelse, sikkerhet og brukervennlighet. Uconnect™-systemet gjør det mulig for Jeep 4xe-kunder å alltid holde seg informert om status for bilen deres via en egen My Uconnect™-app for smarttelefon*. I denne appen har kundene også muligheten til å kontrollere og overvåke ladingen av deres Jeep® 4xe, samt til å
finne ladestasjoner og innstille temperaturen i kupéen.
*Noen av My Uconnect™ 4xe-tjenestene vil være aktive fra juni 2020. For å få vite når en spesifikk My Uconnect™ 4xe-tjeneste aktiveres, vennligst se det offisielle Jeep®-nettstedet.
Nei – bagasjeromsvolumet er det samme som for Jeep® Renegade- og Compass-modellene med forbrenningsmotor.
Ladetiden vil være fra 1,6 time når en hurtiglader brukes (vegglader med høy strømstyrke eller offentlig ladestasjon) til ca. 3 timer når en vanlig stikkontakt brukes med maksimalt ladestrømnivå.
Oppladingssystemet tillater hurtiglading opptil 7,2 kW.
Gjennom kjøretøyets infotainment-system, eller gjennom My Uconnect™-appen på en smarttelefon. I løpet av hver enkelt lading hjemme vil man ha muligheten til å innstille den foretrukne ladetiden (f.eks. over natten) og velge strømnivå for ladeprogrammet gjennom en egen seksjon i infotainment-systemet.
ICE-motoren (intern forbrenningsmotor) slås automatisk på for å garantere kjøringen på veien. Systemet er designet for å garantere et visst minimumsladenivå for å sikre at kjøretøyet alltid har firehjulstrekk.
Forbrenningsmotoren (ICE) gjør det mulig å bruke kjøretøyet mens batteriet lades. På denne måten er man sikker på å alltid ha firehjulstrekk.
Batteriene er designet for å fungere slik de skal ved vanlige gjennomsnittstemperaturer i løpet av året. Autonomien kan reduseres hvis bilen er utsatt for svært høye temperaturer over svært lang tid, siden bilen bruker energi for å kjøle ned batteriene. På samme måte reduseres autonomien ved svært lave temperaturer siden energien brukes til å varme opp batteriene. Batteriene kan utsettes for temperaturer ned til –40 °C.
Kjøretøyet vil lades mens man kjører eller når det kobles til et eksternt strømuttak.
Begge kjøretøyene lader batteriene gjennom:
1-Regenerativ bremsing: Elektriske kjøretøy bruker regenerativ bremsing som omdanner kjøretøyets kinetiske energi til elektrisk energi og bruker den til å lade batteriet i stedet for at den forspilles som varmeenergi, slik som skjer med konvensjonelle ICE-bremser. Elektriske motorer bruker energi for å gi bevegelse. Når denne bevegelsen ikke lenger er nødvendig (f.eks. når man bremser ned), vil bremsekraften kunne brukes til å reversere motordriften og generere elektrisitet. Denne prosessen kalles regenerativ bremsing, og elektrisiteten som genereres kan sendes til batteriet. Under de rette forholdene kan autonomien for en elektrisk bil utvides med mer enn 10 %, takket være oppsamlingen av regenerert elektrisitet.
2-Kjøremodusen e-Save: Ved å velge denne modusen i hybridvelgeren i din Jeep® Renegade eller Compass 4xe vil 4xe-systemet holde batteriet på et bestemt ladenivå eller det kan lade batteriet opp til en viss terskelverdi.
Hver enkelt Jeep® Renegade og Compass 4xe er utstyrt med en ladekabel for bruk med det private strømnettet (kalt modus 2) som kobles til kjøretøyets type 2-kontakt. Dette betyr at du kan lade opp en Jeep® Renegade eller Compass 4xe fra en boliggarasje eller utenfor huset ditt, så lenge du har en utendørskontakt. En innebygd lader omdanner vekselstrøm til likestrøm for oppladingen. Gjennom infotainment-grensesnittet
Uconnect™* 8,4" NAV, eller via den gjeldende My Uconnect™-appen* du kan laste ned på smarttelefonen, er det mulig å innstille oppladingstiden og den maksimale strømgrensen for lading fra systemet ditt hjemme.
For raskere opplading har du muligheten til å installere et veggpanel i boligen, kalt Wallbox, som lader kjøretøyet raskere enn en konvensjonell stikkontakt.
*Noen av My Uconnect™ 4xe-tjenestene vil være aktive fra juni 2020. For å få vite når en spesifikk My Uconnect™ 4xe-tjeneste aktiveres, vennligst se det offisielle Jeep®-nettstedet.
•Standard: Ladekabel for bruk i boligen. Alle Jeep®s 4xe-kjøretøyer er allerede utstyrt med en standard ladekabel til bruk med det private strømnettet som kan kobles til en hvilken som helst stikkontakt i boligen.
•Tilleggsutstyr: Kabel for hurtiglading. Ladekabel av type 3 som gjør det mulig å lade 4xe-kjøretøyet fra en offentlig ladestolpe.
•Tilleggsutstyr, allerede inkludert i «e-Features»-pakken med førsteutgavene av 4xe: Smart ladeboks for hjemmet (Wallbox) med vekselstrøm og kabel for offentlig ladestasjon (modus 3) for enda raskere lading.
Førsteutgavene av Jeep® Renegade og Compass 4xe leveres som standard med en ladekabel som kan kobles direkte til stikkontaktene i boligen din. Uten endringer av det elektriske systemet. For raskere og mer smidige ladeløsninger anbefales kundene å kontakte en autorisert elektriker for å legge opp en egen, separat ladekrets i det elektriske systemet i boligen, og for å installere en egen ladekontakt eller en Wallbox for å lade 4xe-kjøretøyene.
kWh betyr kilowattime og er en enhet for å måle energimengden som kan lagres i et batteri. For alle biler vil et batteri med høyere kapasitet, eller mer kWh, være mer autonomt og/eller yte bedre. For en gitt kapasitet vil faktisk autonomi variere etter kjørestil og miljøforhold.
Ved normal bruk er ladeprosessen fullstendig trygg, også i regnvær. Kundene er ikke utsatt for noen slags risiko for elektrisk støt