OFF-ROAD GUIDE

Med noen få retningslinjer og sunn fornuft kan nesten alle kjøre off-road med jeep® 4x4. Enkelt klikk på et element i menyen for mer informasjon om det grunnleggende innen off-road.

VÆR ALLTID FORBEREDT

Sjekk alltid kjøretøyet før du starter off-road eventyret. Pass på at batteriet er festet, alle slanger er i god stand, og olje og væske er toppet, inkludert drivstoff. Pass også på at alle fire dekkene er i god stand og har riktig trykk. Unngå å reis alene, spesielt til ukjent territorium.

VÆR PÅ UTKIKK

På off-road, sett bilen i 4WD når en situasjon kan oppstå hvor det kreves ekstra trekkraft. Det er vanskeligere å aktivere 4WD etter man sitter fast. Du må også bli vant til å se over panseret, og skanne fra venstre mot høyre for å se potensielle hindringer i terrenget. Hvis du kun observerer venstre dekk, er det god sjanse for at høyre dekket er i trøbbel. Unngå å ha hodet utenfor kjøretøyet for å se hva som kommer (det er det Wrangler's sammenleggbar frontrute er for). Dessuten anbefaler mange off-road eksperter å holde tommelen opp og unna rattet i grovt terreng. For eksempel, hvis dekket plutselig faller av i terrenget, kan rattet raskt rotere og ta tommelen med. Generelt sett med servostyring som alle jeep® kjøretøyene er utstyrt med, er sjansen minimal for en plutselig rotasjon av rattet.

TA DET MED RO

Hastighet og kraft er ikke nødvendigvis det beste under grovt terreng. I lav-frekvens vil 4WD med lavt gir og hastighet på Jeep® kjøretøyet komme seg enkelt over hindringer. I mange tilfeller, med manuell girkasse, kan det beste være å slippe clutchen sakte ut og la kjøretøyet kjøre sakte over hindringer i det laveste giret. På Rubicon er faktisk gjennomsnittshastigheten 1.6-8 km/t.

SNØ OG GJØRME

Når det er snø eller gjørme på veien, er det lurt å aktivere 4WD systemet. Mens med Quadra-Trac I® vil systemet alltid automatisk aktiveres uten interaksjon fra sjåføren. Ved kraftig snøfall, tauing av last eller behov for ekstra kontroll ved lavere hastighet, skift over til et lavt gir og aktiver 4WD-LOW hvis nødvendig. (Quadra-Trac I og Quadra-Trac® SRT® tilbyr ikke lav-frekvens). Ikke skift til lavere gir enn nødvendig for å opprettholde momentum. Over-revving av motoren kan påføre rotasjon på hjulene og trekkraften vil minimeres. Hvis du begynner å miste grep i snø eller gjørme, snu rattet frem og tilbake raskt. Dette vil generelt hjelpe hjulene til å finne feste i nytt terreng. Hvis trekkraften ikke gir nytte, STOPP. Hjulet vil bare grave seg dypere og dypere. Nøkkelen er å opprettholde fremdriftsmomentet.

SAND

For bedre trekkraft i sand, slipp lufttrykket med 4,5-5,4 kg under normaltrykk på vanlige dekk. (Gå tilbake til normalt trykk etter endt veiforhold). Prøv høy-frekvens 4WD for å opprettholde fremdriftsmomentet. Avhengig av tilstanden til sanden, kan det være nødvendig med 4WD i lav-frekvens og alternative girvalg. Prøv også større svinger hvis det er mulig. Raske og korte svinger kan stoppe kjøretøyet og få kjøretøyet sittende fast. Å opprettholde fremdriften er nøkkelen

BAKKER

Når du klatrer opp bakker, gå ALLTID rett opp eller ned. Det er også lurt å vite hva som venter på den andre siden før du klatrer opp. På bunnen av bakken bør du bruke mer kraft. Lett på kraften når du nærmer deg toppen og før du går over toppen. Hvis du sitter fast, gå rett ned i revers. Ved nedoverbakker, bruk alltid det laveste giret med manuell girkasse. Ha lav-frekvens, ikke slipp clutchen og la kjøretøyet kjøre sakte. Alvorlig skade på clutchplaten kan oppstå. La giret og motoren komprimeres slik at farten reduseres, bruk bremsen for å finjustere hastigheten. Hvis kjøretøyet er utstyrt med en automatisk girkasse, bruk lav-frekvens og laveste kjøreinnstilling. VITKIG: Hvis bakken er veldig bratt og du føler deg usikker og ikke tror at kjøretøyet kan takle det, må du ikke prøve å bestige bakken. Ikke kjøre sidelengs i en bratt skråning, da dette kan medføre til ustabilitet i kjøretøyet. Off-road kjøring kan være veldig utfordrende. Kjør så sakte som mulig. Bruk sunn fornuft med sikkerhet som den viktigste forutsetningen.

STEIN

Bruk et lavt gir og lav-frekvens 4WD og la bilen sakte men sikkert krype og stå tomgang (med så lite gass som mulig) når du kjører over hindringer som steiner og logger. Et kjøretøy med 10" bakkeklaring vil ikke kunne gå over en 12" stein! Manøvr dekket opp på steinene og la kjøretøyet krype langsomt over dem. Hvis du hører skraping, ikke få panikk! Jeep® 4x4 skid plates og steinskinner (dette utstyret varierer avhengig av 4x4 og pakker som har blitt kjøpt eller leid) vil ta utslaget på skraper. Redusere dekktrykket med 1,3-2,2 kg vil forbedre trekkraften og minimerer sjansen for punktering. (Gå tilbake til normalt trykk etter endt veiforhold). Husk at den ideelle hastigheten for steinkryp er 1,6-4,8 km/t.

TRÅ VARSOMT

Følg med på skilter og hold deg på stien og kjør kun i godkjente områder for off-road kjøring. Bruk god dømmekraft for å beskytte naturen og området. Ikke la noe ligge igjen, og enda bedre, plukk opp og fjern eventuell søppel som andre har lagt fra seg. Og hvis terrenget ser litt skjør ut, ta en alternativ rute. For mer informasjon for hvordan man skal trå varsomt, les mer på treadlightly.org (engelsk).